Artúrs 2014.02.14. 12:17

Most kőhalom. Maradhat?

Egyik kedvenc blogunk az Örökségfigyelő, amej legújabb írásában a romépületekhez való viszonyról elmélkedik. Nem meglepő, hisz a nyers vasbetonnal agyonöntött romos diósgyőri várat a magyar várhejreállítások iskolapéldájának tartja. Ismerjük azt a logikai bukfenc-sort a múlt századból, amejik után ma is ott tart pár beavatott, hogy próbálja a pórnéppel megértetni, miért szép a ronda, korszerű a talmi.

A Székesfehérvári bazilika visszaépíthetőségéről szóló rész nagyon tanulságos:

"Ha teljesen figyelmen kívül hagyjuk a dolgok régiségértékét, pontosan az a tényező veszik el, amely miatt eredeti és egyedi az adott emlék. Napjaink igényei pedig aligha kielégíthetőek a korábbi századok válaszaival. Ha valóban szükségünk van a székesfehérvári koronázó templom 1930-as években kialakított emlékhelye helyett egy újra, akkor azt csakis a ma nyelvén érdemes megfogalmazni. Nem azért, mert bárki a megemlékezés lehetőségétől szeretné megfosztani másokat, hanem azért, mert elegendő támpont hiányában csak korunk csúcsminősége lehet méltó egy ilyen helyhez."

Minden mondatában logikátlan okfejtés, ha csak nem értjük azt a világképet, azt a poziciót, amejből beszél. Ez úgy foglalható össze: A múltat végkép eltörölni. Amit meg nem sikerül, azt meg a múltban, magunktól minél távolabb tartani. (Ennek bevett módszere, hogy hozzáépíteni csak minél távolabbi formát a legkorszerűbbnek vélt anyaggal szabad.)

A poszt íróját kell megkérdezni, mi a "kor nyelve", amejen egyedül szólni lehet. Csak azt nem tudom, a második világégés után visszaépített Milánói-, Párizsi-, Kölni dóm előtt is felvilágosultan elfordítja a fejét és keresi az őszinte kockaformákat? Az írás megpróbálja felmenteni a nyugati rekonstrukciókat, mondván azok XIX. századi butáskodások voltak, de azóta jött a nagy hohohó modernizmus.

Sajnos jött, de nem ojan lendülettel, mint nálunk. Ezért is "maradt meg" náluk több településmag, épített örökség. Mert ezek felépítése, megőrzése és továbbépítése ugyanojan fontos, hogy megmaradjon, élő maradjon. És itt fordulunk rá a poszt utolsó soraira, amejek miatt ezzel a bejegyzéssel kezdjük a blogot:

"Az évszázadok során keletkezett hiányok úgy beszélnek a magyar történelemről, mint ahogy a megmaradt részek is. Kiegészíteni, élményt kelteni nem tilos, sőt: hasznos. De jó volna, ha évszázadok múlva is értelmezhető maradna a Himnusz egy másik sora: „Vár állott, most kőhalom”."

Kedves örökségfigyelő. Akik majd újra felépítik a fehérvári bazilikát, azok nem azt kívánják, hogy műemlékeinket látva a Himnusz legsötétebb versszaka értelmezhető legyen ("Vár állott, most kőhalom; Kedv s öröm röpkedtek, Halálhörgés, siralom Zajlik már helyettek. S ah, szabadság nem virúl A holtnak véréből, Kínzó rabság könnye hull Árvánk hő szeméből!"), hanem a következő, záró versszakból építkeznek: 

  "Bal sors akit régen tép,
  Hozz rá víg esztendőt,
  Megbünhödte már e nép
  A multat s jövendőt!"

Címkék:Műemlékvédelem Örökségfigyelő 2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://batthy.blog.hu/api/trackback/id/tr45814240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2014.02.18. 16:42:17

Kedves Szerző!

Először is engedje meg, hogy kifejezzem örömömet, hogy írásra inspirálta írásom, még ha gyökeresen ellentétesen gondolkodunk is a kérdésben. Próbálok röviden, és tömören reagálni felvetéseire, mivel a témáról jószerivel vég nélkül lehetne párbeszédet folytatni.
Először is tisztázni szeretném egy alapvető félreértését. Ha azt gondolja, hogy az írás elsősorban a 20. század második felének műemléki gyakorlatát igyekszik valamilyen módon áttoloncolni a 21. századba, akkor azt kell, hogy mondjam, vagy Ön olvasta félre a cikket, vagy én nem írtam le elég egyértelműen.
Az írás arról akar szólni, hogy a didaktikus kiegészítés, a műemlékek részleges visszaépítésével elfogadható, sőt gyakorlandó eszköz is, ugyanakkor vigyázni kell, hogy ne essünk át a ló túloldalára, és – ami a legfontosabb – mértékkel tegyük mindezt, valami olyan határmezsgyén, ahol az adott emlék történetisége is leolvasható marad, ugyanakkor mindenki számára élménykeltő bemutatással élünk.
A másik félreértése a diósgyőri várról írottakkal kapcsolatos. Az, hogy a diósgyőri vár iskolapélda volt nem egy értékítélet, hanem egy tény. Diósgyőr a várfelújítás mintájává vált az 1960-as évektől kezdve. Hogy ez jó volt-e, vagy sem, az egy másik kérdés, de erről én magam nem nyilatkoztam, itt pedig legyen elég annyi, hogy ma már ismertek a vasbeton káros hatásai is a középkori falazatokkal szemben, így az alkalmazása – teljes joggal – visszaszorult az utóbbi évtizedekben.
És akkor néhány szóban a reakciójáról: Ön úgy minősít engem, mint aki a „múltat végképp eltörölni” óhajtja. Ez eleve paradox egy örökségfigyelő nevű blog szerzőjével szemben, de hát ha már így szóba hozta szerintem Ön az, aki a múltat el akarja törölni. Ön akarja letagadni azt a tényt, hogy a magyar királyság koronázó-, és királyi temetkező-temploma a 150 éves török uralom, a végvári harcok, a visszafoglalás, és a 18-19. század nemtörődömségének eredményeképp menthetetlenül megsemmisült.
Ez véleményem szerint jóval inkább a történelem és vele a múlt meg nem értésének, és átírásának szándéka. Hol vannak a koronázó-templom fantasztikusan szép síremlékei, azok szépen faragott gótikus, és reneszánsz részletei? Hol van Mátyás király sírja, és bővítése, amelyről semmit sem tudunk jóformán? Hol vannak a templomnak adományozott kincsek? Hol vannak a királyok földi maradványai egyáltalán? Segítek: elpusztultak. Tragédia, de így van. A földi maradványokból, és az épületből néminemű csekély töredék persze még megvan, de ezek nem rajzolják ki elénk a nagy egészet. És éppen itt kell belépnie napjainknak a történetbe, hogy ezeket a töredékeket, amelyek még hiányosságukban is fontos emlékei ennek a nagyjelentőségű helynek, úgy tudjuk bemutatni, hogy bennük rejlő történetiség kirajzolódjon mindenki számára.
Azzal a ténnyel pedig, hogy gyűlöli a kortárs építészetet (vagy annak legalábbis egy jelentős szeletét) nem érzem feladatomnak megküzdeni, ez az Ön keresztje. A közelmúltban a helyszínre lezajlott építészeti ötletpályázat eredményével megjegyzem magam sem voltam megelégedve, de ez nem jelenti azt, hogy ne születhetne napjainkban olyan forma, amely a helyszín szellemét a döntő többség számára beszédesen, méltó módon meg tudja ragadni, és bemutatni. Ha Ön szerint erre egyedül, egy a bazilika formáját, és belső terét a lehetőségekhez mérten idéző megoldás az alkalmas el tudom fogadni ezt a véleményt is. De engedje meg, hogy mindazokat, akik ezzel nem értenek egyet – köztük magamat - ne tartsam a múlt eltörlőjének. És az ilyesféle kijelentések mellőzésével talán egy értelmes párbeszéd kialakulására is megnyílik az esély, ahol a két fél legalább megérti azt, miért és mit mond a másik. Én érteni vélem az Ön álláspontját, ugyanakkor remélem, hogy a fenti sorok közelebb vitték ahhoz, hogy Ön megértsen engem.
üdvözlettel,
Kelecsényi Kristóf
örökségfigyelő blog társszerkesztő

Artúrs 2014.02.19. 14:53:31

@BDzsH: Köszönjük válaszát!

Habár biztosít arról, hogy érti álláspontukat, ezen válasza az ellenkezőjét bizonyítja. Már csak azért is, mert ojan állításokat tulajdonít nekünk múlthoz való viszony, történeti tények, kortárs építészet kapcsán, amit mi nem osztunk.

Azt a történelemszemlélet vitatjuk, amejet úgy foglalt össze, hogy a 20. század első évtizedeire a modernizmus beköszöntével a világ annyira megváltozott volna, hogy a műemlékvédelemben is új világ jött. Ezzel szemben szerencsésebb vidékeken nem ez volt a kizárólagos gyakorlat. Nem volt kötelező kényszer elkülönülni a múlttól, mivel nem is szakítottak vele. Nem született “új ember”, akinek új építészet kell, aki számára minden, ami előtte volt elzárt “múzeumi tárgy”-ak sokasága. Ezért - például a második világégés után is, ahogy utaltunk rá - visszaépítették, tovább építették, belakták örökségük: így több műemlékük “maradt”
.
“Napjaink igényei pedig aligha kielégíthetőek a korábbi századok válaszaival.”
“... akkor azt csakis a ma nyelvén érdemes megfogalmazni.”

Ez pontosan az a múlttal harcoló gondolkodás, ami mára hazánkban is lecsengett. “Az írás arról akar szólni, hogy a didaktikus kiegészítés a műemlékek részleges visszaépítésével elfogadható, sőt gyakorlandó eszköz...” - összegzi utóbbi válaszában.
Emlékeztetnénk, hogy a modernizmus kifulladásával ezen didaktikus hozzáálláson például hivatalosan már a Krakkói Karta is túllépett, amej történeti kataklizmák esetén elfogadja az épületek rekonstrukciójának mindig is volt gyakorlatát. Igaz, megszorításnak még hozzáteszik, hogy csak abban az esetben, ha kiemelt jelentőséggel bír egy közösség identitására nézve. Ez a tagmondat viszont már elgyengült utóvedharcnak tűnik, hisz csak lépték kérdése, mekkora az a közösség, mejik az az identitás, mejik az a balsors, amit elfogad.
A kulcs az elfogadáson túl meglátni a falakban a templomot, kastéjt, várat, a festményekben az ikont. A múltunk tele van csodálatos teljesítményekkel, amejek eredeti értelmének megértése, bemutatása nem hogy nem áll szemben azok történetiségével, hanem annak feltétele.

Diósgyőr. Iskolapéldája volt a múlttal való militáns szakításra épülő modernkedésnek. Ezzel a fő probléma nem az, hogy a rengeteg beton fizikailag-kémiailag, hanem esztétikailag károsította a várat.

Összefoglalva. Ön úgy véli, azt kifogásoljuk, hogy Ön a “20. század második felének műemléki gyakorlatát igyekszik valamilyen módon áttoloncolni a 21. századba”. Félreért. Azt gondoljuk, hogy írása nem a 20. század gyakorlatának, hanem gondolkodásának fojtatója. Magára veszi és kikéri magának a “múltat végképp eltörölni” állításunk, lehagyván a gondolat második felét. („A múltat végképp eltörölni. Amit meg nem sikerül, azt meg a múltban, magunktól minél távolabb tartani.”) Pedig ez utóbbi, amej a modernista örökségvédelem jellemzője volt és önnél is ezt a hozzáállást vitattuk.
süti beállítások módosítása