Artúrs 2014.02.17. 13:49

4-es metró Rákóczi tér 1-es

Vasárnapi sétánk a Nagykörútra kapcsolódó nyolcadik kerületi Rákóczi téren át vezetett. A tér túloldalát a főváros másodikként felépített vásárcsarnoka uralja. Két oldalról nívós épületek határolják a kellemes léptékű, egykor sűrűn fásított közteret.

 

Óriási lehetőség volt a készülő 4-es metró kapcsán fojó rehabilitáció, hogy egy elegáns és otthonos, átgondolt arculattal és funkcióval minőségi köztér jöjjön létre.

 

Ehejett döbbenetes látványt nyújtanak a tér közepét kisajátító izék:

rt000.jpg

A két metrókijáró sem a környezetével, sem egymással nincs köszönőviszonyban

 

rt00.jpg
Az 
elefánt és az egér megy át a hídon. Egér: hallod, hogy dübörgünk?

A metrókijáró két tömbjének semmi köze a hejszínhez, de még a városszéli lakótelepek mellett is rosszul mutatnának. Pedig jól láthatóan a tervezők csőtollát az 50-es 60-as évek "új építészet"-be vetett vakhite vezette: vakolatlan betonfalak, kivagyi modernista formák, öncélú technológiai bravúroskodás, léptéktévesztés.

Hogy fordulhatott ez elő?

Elég az ide vonatkozó részlet Marosi Miklósnak a Tervtanács előtt előadott döbbenetes opponensi véleményéből, amej magáért beszél: „Az épületek karakteres, mégis diszkrét megjelenése szimpatikus, a Körút felőli épület ék alakú, víztükörből kinövő formaképzése a mozgólépcsők fogadásaként logikailag is indokolt. Az előpatinázott titáncink, a látszó nyersbeton felület és a keretnélküli üveg együttes megjelenítése elegáns és nagyvonalú.”

 

 

rt0.jpg
A bunkó betonfal a vásárcsarnokot takarja ki.
(A kősivatag nyárra vízben fog csillogni.)

A tér közepét kisajátítja a túlméretezett két metrókijáró és az azt összekötő kősivatag-medence. De ezen a komplexumon túl is mindenféle felülvilágítót, szellőzőt kell kerülgetnünk. Az egykor gyönyörű teret egyetlen funkciónak rendelték alá, a föld alatt 22 méterrel fekvő metrómegállónak...

Itt a Rákóczi téren a metrózást mint közlekedési eszközt sikerült túlhúzni. Az egész hozzáállás abszurditását átérezhetjük, ha belegondolunk hogy nézne ki most a Vörösmarty tér, az Andrássy sugárút, ha a 4-es metró arra vezetne.

Hogy egy kis reményteljes gondolattal zárjuk írásunk, azt is mondhatnánk: Elkészült a Rákóczi tér Nyugati téri felüljárója, aminek bontásáról már közmegegyezés van.

De addig még, szól a dal: „Rákóczinak dicső kora, nem tér vissza többé soha.” 

 

- - - - - - -

Építész:
Budapesti Műhely Építőművészeti Kft.
Dévényi Tamás, Vadász Viktor, Takács Orsolya, Németh Krisztina

Tájépítész:
s73 Tervező Iroda Kft.
Balogh Péter István, Hómann János, Pintér Klára Katalin, Pécsi Máté, Radics Mónika

Terv: 2006
Elkészült: 2013

 

Címkék:Rákóczi tér Metró4 Dévényi Tamás 1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://batthy.blog.hu/api/trackback/id/tr395817801

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Urmanczy 2020.07.09. 13:04:50

Ez a borzalmas, teret csúfító betonizét azonnal le kell bontani. A mozgólépcső a Széll Kálmán térihez hasonlóan fedél nélkül is mehetne a felszínre, vagy ha ez gyakori meghibásodást okozna, akkor egy szép alacsonyabb, a térrel harmonizáló pavilonba futhatna. Ez visszaidézhetné a zenepavilonok világát. A Liftek, meg a régi kerek hirdetőoszlopokat idéző építményekbe érkezhetnének meg.

Üdv Nagy Zsolt József
süti beállítások módosítása